Відповідальність за недотримання правил карантину
Супроводження бізнесу
Відповідальність за недотримання правил карантину

В Україні встановлені певні обмеження, пов’язані із введенням карантину з метою запобігання поширенню на території України COVID-19. Крім того, збільшено штрафи за порушення правил щодо карантину. За порушення санітарних правил і норм щодо запобігання інфекційним захворюванням встановлено:
– адміністративну відповідальність (штраф у розмірі від 17 тис. грн. до 174 тис. грн);
– кримінальну відповідальність (від штрафу у розмірі 17-51 тис. грн. до позбавленням волі на строк від п’яти до восьми років).
У цій статті, розглянемо порядок, особливості та судову практику притягнення до адміністративної відповідальності, за порушення правил карантинних заходів.
17 березня 2020 року Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУпАП) доповнено статтею 443, що встановлює відповідальність за порушення правил карантину. Зазначимо, що вищезгаданою статтею не визначається конкретних правил та обмежень під час карантину, відповідні правила повинні встановлюватись актами законодавства.
Актом, що встановлює відповідні правила є постанова Кабінету Міністрів України № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі-Постанова).
Постанова передбачає, введення карантину на всій території України та забороняє:
– проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, у яких бере участь понад 10 осіб;
– роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, крім визначених випадків;
– регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, крім конкретно визначених випадків;
– перебування в громадських місцях без вдягнутої маски чи респіратора;
– переміщення групою осіб більш ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводу дітей;
-відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;
– відвідування спортивних та дитячих майданчиків та ін.
Зазначимо, що органи місцевого самоврядування можуть приймати окремі рішення, правила та обмеження, які направлені на боротьбу з коронавірусною інфекцією, за порушення яких, особу також можуть притягти до адміністративної відповідальності.

Вимоги до протоколу про адмінправопорушення.
Відповідно до ст. 254 КУпАП про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
Необхідно підкреслити, що протокол про адміністративне правопорушення не є рішенням суб’єкта владних повноважень, а також сам по собі протокол не є доказом вчинення особою адміністративного правопорушення.
Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається у двох екземплярах, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Вимоги щодо оформлення протоколів про адмінправопорушення закріплені, зокрема, в Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції, затвердженою Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1376 від 06.11.2015 року.
Так, протокол про адміністративне правопорушення повинен:
– бути складеним уповноваженою на те посадовою особою;
– складеним на спеціальному бланку у двох примірниках;
– мати відповідні серію та номер;
– заповненим розбірливим почерком та державною мовою;
– не мати додаткових записів після того, як протокол про адміністративне правопорушення підписано особою, стосовно якої його складено;
– містити вказівку про суть адміністративного правопорушення (тобто які саме вимоги Постанови порушено).
Також, в протоколі повинно бути зазначено про наявність чи відсутність свідків правопорушення, їхні реквізити, документ, на підставі якого встановлено особу щодо якої складено протокол та інше.
Окрім того, при складанні протоколу про адміністративне правопорушення особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права, передбачені статтями 55, 56, 59, 63 Конституції України, статтею 268 КУпАП, повідомляється, що справу про адміністративне правопорушення буде розглянуто у строки, визначені статтею 277 КУпАП, про що робиться відмітка та ставиться підпис особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Особі, стосовно якої складається протокол про адміністративне правопорушення, пропонується надати по суті вчиненого адміністративного правопорушення письмове пояснення.
Рекомендуємо завжди надавати такі пояснення та заперечення, а також заявляти про бажання отримати правову допомогу адвоката. Нагадаємо, що особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, згідно зі статтею 63 Конституції України не несе відповідальності за відмову давати пояснення щодо себе, членів своєї сім’ї чи близьких родичів.

Судова практика про притягнення до адміністративної відповідальності.
З початку дії карантинних обмежень, суди вже встигли сформувати практику щодо притягнення до відповідальності за порушення правил карантину. Пропонуємо ознайомитись з деякими позиціями українського суду.

Громадяни не зобов’язані придбати чи виготовити засіб індивідуального захисту.
Відповідно до ст.8 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» фінансування профілактичних і протиепідемічних заходів здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, а у випадках, передбачених законом, – за рахунок коштів підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, а також коштів фізичних осіб.
У постанові по справі № 717/422/20 від 08 квітня 2020 року Кельменецький районний суд Чернівецької області закрив справу, за відсутністю у діях події і складу адміністративного правопорушення та зазначає наступне:
«Так, в матеріалах справи відсутні, докази, які б підтверджували, що ОСОБА_1 відповідно до закону за власні кошти зобов`язаний придбати чи виготовити засіб індивідуального захисту, зокрема респіратор або захисну маску, чи йому було профінансовано витрати на придбання чи виготовлення засобів індивідуального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів і при таких умовах він порушив заборону до 24 квітня 2020 р. з 6 квітня 2020 р. перебувати в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно».

Працівники суб’єктів господарювання, не відповідають за дії суб’єкта господарювання, у якому працюють.
У рішенні по справі № 591/1711/20 від 24 березня 2020 року Зарічний районний суд м. Суми закриває провадження по справі, в зв’язку з відсутню складу адміністративного правопорушення.
Виходячи із фабули справи, особа щодо якої було складено адмінпротокол, будучи продавцем в зоомагазині, здійснювала прийом громадян та покупців. В судовому засіданні, особою було надано докази, що вона є найманим працівником. Відповідно суд, зазначає наступне:
«ОСОБА_1 є лише працівником, а не безпосереднім суб`єктом, що здійснював згадану в протоколі діяльність, тому в розумінні ст. 44-3 КУпАП ОСОБА_1 не є суб`єктом вказаного правопорушення».

Протокол повинен містити посилання, які саме вимоги особою не дотримано.
Диспозицією ст. 443 КУпАП передбачено відповідальність за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами.
Вказана норма закону є банкетною, тому серед ознак, які мають бути відображені при викладенні суті адміністративного правопорушення, обов’язковим є наведення конкретного нормативно-правового акту, яким встановлюються відповідні правила та яких така особа, яка притягається до адміністративної відповідальності не дотрималася, порушивши тим самим законодавчі приписи.
У постанові по справі № 639/1925/20 від 31 березня 2020 року Жовтневий районний суд м. Харкова адміністративний матеріал за вчинення адміністративного правопорушення повертає до управління Національної поліції для належного оформлення та зазначає:
«Норма статті 44-3 КУпАП носить бланкетний характер, а тому серед ознак суті такого адміністративного правопорушення обов`язково повинно бути посилання на конкретний нормативно-правовий акт, яким встановлюються відповідні правила та якого не дотрималась особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, порушивши тим самим законодавчі приписи».

Водночас, у деяких справах суд все ж таки притягує осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил карантину.
Так, у постанові по справі № 930/742/20, Немирівський районний суд Вінницької області наклав адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 17000 гривень, на особу, яка будучи приватним підприємцем здійснювала торгівлю товарами на вулиці.
Постановою від 1 квітня 2020 року, по справі № 591/1906/20, Зарічний районний суду м. Суми, притягує до відповідальності особу, що зайшла до магазину без засобів захисту, тобто знаходилась у публічному місці без засобів індивідуального захисту (медичної або респіраторної маски). На правопорушника накладено штраф у розмірі 17000 гривень.
Також, за перевезення понад 10 пасажирів одночасно в автобусі, який виконував регулярне пасажирське перевезення на міському автобусному маршруті було притягнуто до відповідальності водія, відповідно накладено штраф. Таке рішення прийнято постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 19 березня 2020 року по справі № 359/2374/20.

Підсумовуючи, необхідно зазначити, що за порушення правил карантину, особа може бути притягнута як до адміністративної, так і до кримінальної відповідальності та сплати штраф у розмірі від 17000 гривень або бути позбавлена волі на строк від п’яти до восьми років.
Якщо вас намагаються притягнути до відповідальності, рекомендуємо звертати увагу на законодавчі вимоги до протоколів, належного суб’єкта, що може бути притягнений до такої відповідальності та оскаржувати рішення, якщо все ж таки постановою суду вас притягнено до такої відповідальності. При цьому, рекомендуємо завжди звертатись до професійної правової допомоги.
Виходячи із судової практики, зустрічається безліч випадків порушення законодавства під час накладення штрафів за порушення карантину. Однак, пам’ятайте, що ваші дії щодо дотримання вимог карантину повинні вмотивовуватись не страхом бути пригнутим до відповідальності, а усвідомленням відповідальності за власне здоров’я та оточуючих.

Олег Чіп, юрист Trustme Law Firm

  • Рубрики