Релокація бізнесу: Україна та ЄС
Супроводження бізнесу

Релокація бізнесу: Україна та ЄС

У даній статті керівний партнер Trustme Law Firm Сергій Барбашин та юрист компанії Олег Чіп розповідають на що звернути увагу при релокації бізнесу. 

Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну, перед бізнесом виникає досить складне завдання – що робити надалі. Серед варіантів дій для забезпечення діяльності, утримання працівників, підтримки  економіки в умовах воєнного часу розглядається питання релокації.

Одним із варіантів є релокейт в регіони України, де не ведуться активні бойові дії

Мінекономіки впровадило програму, за якою бізнес може отримати допомогу в переміщенні свого обладнання на безпечні території та розселенні працівників. Для такої допомоги, компанії необхідно заповнити заявку на участь у програмі за посиланням. Детальна інформація щодо програми.

Хочемо звернути увагу, що в умовах воєнного стану також запроваджені пільги. Зокрема:

  • скасування вимог щодо отримання ліцензій та дозволів на більшість видів діяльності: запроваджено декларативний принцип набуття права на провадження господарської діяльності без необхідності отримання документів дозвільного характеру (з деякими виключеннями).
  • трудові відносини: спрощено порядок звільнення, можливість збільшення робочого часу з 40 до 60 годин на тиждень, можливість призупинення дії трудового договору та інші. 
  • податки: скасування перевірок, право не сплачувати єдиний податок ФОП 1,2 групи, ставка єдиного податку 2% для 3 групи та інші. 

Інший варіант – релокація за кордон

Найчастіше, ми отримуємо запити від українських компаній на переміщення до країн Прибалтики, Болгарії, Польщі чи Португалії. Рідше – до Німеччини, Великобританії, Кіпру, через вартість відкриття та супроводження в таких країнах бізнесу.

Як обрати юрисдикцію ?

“Універсально-ідеальної” юрисдикції не існує. Вибираючи місце для релокації, варто звернути увагу як на особливості кожної країни, так і на потреби вашого бізнесу на сьогодні та й найближчу перспективу.  

При релокації рекомендуємо звернути увагу на наступні особливості:

  • розрахунки та податки: для компаній з невеликими витратами, наприклад у сфері ІТ, маркетингу тощо, краще розглядати країни з мінімальними ставками податку на прибуток або певними пільгами. Зокрема, Естонія (0 % податок на прибуток, якщо не виводяться дивіденди), Болгарія (10 % з податку на прибуток) або Литва (наявність пільгової системи та податку на прибуток 5 % за певних умов). Якщо це виробнича компанія зі значною кількістю витрат, як то заробітні плати, сировина, обладнання, сторонні сервіси та послуги, можна додатково розглядати компанії з середньою ставкою податку на прибуток у вигляді 15-25 % та зосередитися на інших перевагах (розташування, працевлаштування працівників та інше).
  • працівники: якщо планується релокація працівників, в Естонії досить високі заробітні плати та податки з них (ставка соціального податку 33 % та додатково сплачуються інші податки), у Болгарії квота на іноземців лише 10-20 % від загальної чисельності працівників, а Литва не усім підходять за розташуванням. У таких випадках, підприємці не виключать Кіпр, Португалію або Словенію, або країни де у тому числі можна отримати статус підприємця.
  • витрати: реєстрація компанії, супровід діяльності (аудити, офіс, тощо), вимоги до мінімального статутного капіталу та заробітної плати, тощо. 
  • “крипто-френдлі”: можливість проводити діяльність у сфері криптовалюти (наприклад, у лояльність Литви до крипто діяльності, дозволяє отримати авторизацію на роботу з криптогаманцями, в Естонії – наявна можливість отримати ліцензію на відкриття криптобіржі та криптогаманця). Також, потрібно враховувати, що у більшості країн така діяльність на сьогодні неврегульована та якщо робота з криптою для вас є ключовою, обирати лояльні до неї юрисдикції. 
  • ПДВ: необхідно розуміти, звідки будуть клієнти та які послуги будуть надаватися. Наприклад, у більшості випадків ПДВ не буде нараховуватися, якщо замовники – компанії не з країн ЄС. У той же час, якщо замовники – компанії з ЄС або країни релокації, то без статусу платника ПДВ можуть бути зобовʼязання донарахувати 20-25 % та сплачувати до бюджету. Слід розуміти, ПДВ не завжди просто отримати, у деяких випадках, як то в Словенії, необхідно здійснити оборот на певну суму (у 2021 році не менше 50 000 євро за останні 12 міс. з компанією в Словенії) та підтримувати ці показники й надалі.
  • банківський рахунок: не в усіх країнах можливо відкрити рахунок у банку. Оскільки для певних видів діяльності це “must have”, а платіжна система, навіть на певний час, не підійде для розрахунків.

Наведений перелік не є вичерпним. В кожної компанії та бізнесу наявні свої завдання, які необхідно вирішити для релокації. Наприклад, перед рітейлом або ж виробниками – виникає питання вивезення товару та обладнання, оренди складу. Для такого вивезення необхідно враховувати особливості митних платежів, імпортних податків та інші нюанси. 

Деяким компаніям важливо знаходитись ближче до країни, де їхній основний ринок клієнтів, для деяких – лояльна юрисдикція для роботи з крипто активами.

Етапи релокейту 

  • Визначення задач та юрисдикції. 

Визначившись з ключовими питаннями, можна оцінити та визначити найбільш ефективну юрисдикцію для конкретної компанії. В залежності від задач – сформувати бюджет реєстрації, вартості супроводження діяльності в конкретній країні та проаналізувати можливості оптимізації податкового навантаження. 

  • Збір та підготовка документів.

Кожна із юрисдикцій має нюанси щодо переліку необхідних документів для реєстрації. 

Це може бути як мінімальний набір документів: копія закордонного паспорту, підтвердження адреси проживання (витяг з банку/рахунок за комунальні послуги тощо), довіреність, CV власника та директора, так і інші в залежності від країни.

Наприклад, для відкриття бізнесу в Литві, необхідно оформити нотаріальну згоду від директора на посаду, якщо директор та акціонер різні особи та директор не має можливості бути фізично у Литві. Засновником компанії в Польщі необхідно отримати PESEL (аналог українського ІПН) та електронний підпис EPUAP для підписання установчого договору та інших необхідних документів, у Португалії – без місцевого ІПН розпочати процес реєстрації неможливо. У певних країнах, як то Литва, Болгарія, Словенія – необхідно внести статутний капітал до реєстрації, а для цього – відкрити рахунок у банку чи платіжній системі.

  • Подання документів для реєстрації. 

Після визначення юрисдикції та збору необхідних документів, необхідно подати їх до місцевого реєстратора чи нотаріуса.  В умовах обмеженого виїзду з території України можливість дистанційного відкриття компанії може бути ключовим для визначення юрисдикції. Слід враховувати, що для більшості країн необхідно скласти нотаріально засвідчені документи та враховувати додатковий час на пересилку документів. Крім того, підібрати банк чи платіжну систему, де рахунок можна відкрити дистанційно, представником по довіреності або пройти верифікацію онлайн.

  • Відкриття банківського рахунку. 

Питання відкриття рахунку, інколи потребує більших зусиль та часу, а ніж сама реєстрація компаній, тому, попередньо необхідно розуміти в якому банку, платіжній системі, тощо, компанія буде мати рахунок. 

Для відкриття необхідно враховувати і сферу діяльності. Наприклад, обмежена кількість банків працюють з High risk компаніями – діяльність у сфері криптовалют, гемблінгу, ІТ.

Слід ретельно підійти до підготовки CV (резюме) засновників та директора. Найчастіше питання – довести джерело походження коштів та плани на наступний 1-3 роки.  

Рішення про відкриття рахунку залишається виключно за відділом контролю банку, але за допомогою юристів, що мають досвід супроводження такого відкриття, можна визначитись з банком та здійснити попередні дії, що збільшуватимуть шанси на позитивне рішення щодо відкриття рахунку. 

Наприклад, відкриваючи компанію у Болгарії, необхідно враховувати, що місцеві банківські установи, особливо звертають увагу на документи, які підтверджують подальше перебування в країні, співпрацю з місцевими компаніями. До того ж, засновникам необхідно мати підтверджене місце проживання, компанії – адресу для офісу та контактну особу – громадянина Болгарії. У Португалії – не будуть зайвими (а у певних банках – необхідними) переклади документів на португальську мову з місцевим засвідченням.

  • Оформлення працівників. 

У більшості країн ЄС, громадянам України, що перетнули кордон з 24 лютого 2022 року – непотрібно отримувати дозвіл на роботу, оформлювати роботу візу категорії D тощо. Проте, відповідні процедури можуть значно відрізнятися в різних країнах.

Наприклад, у Польщі, Естонії, Португалії, з моменту отримання тимчасового захисту, громадяни України можуть працювати без оформлення додаткових документів, а у деяких країнах діють обмеження щодо кількості працівників нерезидентів (наприклад, у Болгарії іноземних працівників можливо мати лише 10% від загальної кількості, для IT-спеціалістів є виключення у 20% від загальної кількості). У певних країнах, як то Португалія або Словенія, можна продовжити працювати як фізична особа-підприємець, що здебільшого підходить для фрілансерів.

Відповідно, якщо питання перевезення працівників є для вас ключовим, питання легалізації їхнього перебування та праці необхідно розуміти до визначення юрисдикції. 

Висновок

Вибираючи конкретну країну для реєстрації компанії, необхідно розуміти особливості та нюанси кожної з юрисдикцій як щодо відкриття бізнесу, так і щодо його подальшої діяльності.

Ми рекомендуємо відкривати компанії з ґрунтовним аналізом майбутньої діяльності. Оскільки компанія може просто не підходити під вашу діяльність, а витрати вже будуть понесені на відкриття та похідні дії. У більшості випадків,  податковий аналіз – must have. 

Основні питання, на які, в першу чергу, звертають увагу наші клієнти:

  • система оподаткування та адаптація під задачі компанії
  • строки та вартість реєстрації
  • зручність ведення діяльності (електронний документообіг, тощо)
  • можливості оформлення та перевезення працівників 

Ми підготували опитувальник за яким можна сформувати ключові питання для підбору юрисдикції. Може бути у нагоді, якщо маєте бажання проаналізувати та визначити країну релокейту або звернутися за професійною допомогою. А якщо у вас залишилися питання чи є власні думки з приводу релокації, звертайтеся за контактами +38067 674 47 21, info@trustme.ua

Матеріал підготовлений для AIN

Посилання на статтю

Автори матеріалу:

Сергій Барбашин, адвокат, керуючий партнер Trustme Law Firm

Олег Чіп, юрист Trustme Law Firm